01. Informacje ogólne
Nauczenie się przez twoją postać umiejętności czarów jest bardzo ważna ponieważ ułatwi ci to w znacznym stopniu walkę z mocami piekielnymi. Każda z klas postaci może używać tych samych czarów. Nauczyć się danego czaru możesz poprzez przeczytanie magicznych ksiąg. Są dwa sposoby na ich zdobycie. Możesz je sam znaleźć  podczas swojej wędrówki w podziemiach lub kupić je u miejscowej wiedźmy Adrii. Wraz z przeczytaniem księgi, poziom czaru wzrasta oraz otrzymujesz częściowe uzupełnienie kuli z maną. Maksymalny poziom czarów postaci, która nie ma na sobie żadnych magicznych rzeczy wynosi 15, jednak za sprawą trzech itemów można ten poziom podnieść do 20. Są to: Arch-Angel's Staff, Naj's Light Plate oraz Thinking Cap. Jest to w zasadzie zestaw dla maga, gdyż tylko on jest w stanie walczyć w tych przedmiotach, zachowując swoje bezpieczeństwo. Wraz ze wzrostem atrybutów twojej postaci siła jej zaklęć będzie stale rosła, stając się potężniejszą dla przeciwników. Aby nauczyć się kolejnego poziomu danego czaru musisz wraz ze wzrostem poziomu postaci zwiększać poziom magii. Im większy będzie ten wskaźnik, tym więcej się nauczysz. A im więcej się nauczysz, tym koszt zużycia many na wszystkie czary będzie stopniowo się zmniejszał. Kiedy przeczytasz jakąś księgę w momencie gdy będziesz posiadał niedobór many, wówczas jej poziom zostanie uzupełniony.

Istnieją cztery typy czarów. Pierwsza to umiejętności wrodzone. Druga to czary dostępne w księgach i zwojach. Trzecia jest dostępna tylko w zwojach oraz laskach. Czwarta tylko w zwojach. W dalszej części zostały wszystkie dokładnie opisane.

02. Rzucanie czarów
Jest bardzo proste. Wystarczy, że wybierzesz czar z listy. Aby zobaczyć zakładkę dostępnych czarów dla twojej postaci kliknij na zakładkę "Spells" w interfejsie gry lub wciśnij klawisz "S" na swojej klawiaturze. Gdy już dokonasz wyboru kliknij prawym przyciskiem w obszar ekranu i wtedy czar się aktywuje. Jeśli chcesz go skierować na swojego przeciwnika, to po prostu kliknij na niego prawym przyciskiem myszy.

03. Bindowanie czarów
Aby zapewnić sobie bardzo szybki dostęp do czarów, możesz sobie cztery z nich ustawić pod klawiszami swojej klawiatury od F5 do F8. Musisz kliknąć na ikonę czarów znajdującą się pod napisem "Spells" w interfejsie gry lub wciskając klawisz "S" na klawiaturze. W momencie kiedy pojawią się wszystkie ikony czarów na ekranie najedź kursorem na pierwszy czar, który chcesz wybrać. Wciśnij F5. Spowoduje to zapis tego zaklęcia pod tym przyciskiem. Postępuj tak kolejno z następnymi, aż do klawisza F8. Dzięki temu możesz przełączać kilka najważniejszych dla ciebie czarów, bez konieczności ich szukania. Takie ustawianie magii jest bardzo pomocne, zwłaszcza kiedy musisz walczyć z przeciwnikami.

04. Spell Book

Czyli obszerna księga w której twoja postać zapisuje nowo nauczone czary. W celu jej wyświetlenia kliknij na napis "Spells" w interfejsie gry. Następujące obrazy ukazują pełen spell book maga. Znajdują się tam wszystkie czary jakie można się nauczyć za pomocą ksiąg znalezionych lub kupionych w grze. Jego poziom czarów wynosi 17.
 

05. Podstawowe czary
Pierwsza grupa czarów to wrodzone umiejętności. Każda z trzech klas postaci posiada tylko taką jedną zdolność. Nie wymagają żadnej magii i nie zużywają many. Oto one:
 

Weapon Repair
Tę umiejętność posiada tylko wojownik. Dzięki niej może naprawić każdy przedmiot jaki będzie posiadał. Niestety minusem jest to, że taki item już po naprawie traci swoją wytrzymałość (durability). Kiedy jego poziom się zwiększa, to itemy podczas napraw stają się bardziej wytrzymałe. Aby użyć tego czaru musisz go aktywować, a następnie kliknąć na item, który chcesz naprawić znajdujący się w twoim inwentarzu.

   

Trap Disarm
Dzięki tej umiejętności łuczniczka jest w stanie z łatwością wykryć pułapki, które są zamieszczone w podziemiach w różnych miejscach. Dodatkowo jest w stanie je rozbroić. Kiedy jej poziom rośnie, to szansa na wyeliminowanie pułapek jest wyższa. Aby użyć tego czaru musisz go aktywować, a następnie kliknąć na obiekt, który chcesz rozbroić.

   

Staff Recharge
Tego skilla posiada tylko mag. Z ogromną łatwością jest w stanie naładować ponownie magiczne laski ładunkami czarów. Jednak po takim naładowaniu ilość ładunków w staffie spada. W momencie gdy jego poziom się zwiększa, to utrata ładunków się zmniejsza. Aby użyć tego czaru musisz go aktywować, a następnie kliknąć na staff, który chcesz naładować znajdujący się w twoim inwentarzu.



06. Czary do nauczenia
Oto pełna lista i opis czarów, których można się nauczyć poprzez czytanie magicznych ksiąg. Niektóre z nich występują także w scrollach:
 


 

Blood Star
Krwawa gwiazda, która leci wprost na przeciwnika. Jeśli używasz czaru mana shield podczas rzucania Blood Star to stracisz 5 punktów many. Jeśli MS nie jest włączony to wówczas te 5 punktów zostanie zabrane z życia. Czar jest możliwy do zablokowania.

  


Bone Spirit
Czar tworzy kościanego ducha, która po trafieniu we wroga zabiera mu 1/3 punktów życia, a innym graczom 1/6. Podczas rzucania tego czaru stracisz 6 punktów many, jeśli masz włączony czar Mana Shield. Jeśli nie, to wtedy odejmowane jest 6 punktów życia. W przypadku kiedy czar jest puszczany ze staffa to również są punkty ujemne. Czar jest możliwy do zablokowania.

  


Chain Lightning
Pasy błyskawic zaczną podążać prosto w stronę wszystkich wrogów, którzy znajdują się w pobliżu. Nieważne czy przeciwnik stoi z tyłu czy ukośnie. Za pomocą tego czaru masz możliwość zaatakowania wielu osobników. To niewątpliwie jego zaleta. Jest możliwy do zablokowania.

  


Charged Bolt
Jest to podstawowa wersja błyskawic. Od rzucającego w kierunku w którym stoi twarzą, formują się małe błyskawice rozchodzące się w różnych kierunkach. Mogą odbijać się od ścian i przechodzić przez wrogów. Jak na podstawowy czar zadaje spore obrażenia. Jest możliwy do zablokowania.

  


Elemental
W stronę w którą rzucisz ten czar, wybiegnie z dużą prędkością płonąca istota. Potrafi skręcać w poszukiwaniu wrogów, skutecznie namierzając cel. Kiedy już w niego trafi następuje wybuch. Elemental to właściwie inna wersja czaru Fireball. Posiada jednak dodatkowe właściwości. Jest w stanie trafić dwóch przeciwników, lecz kosztuje również dwa razy więcej many. Czar jest możliwy do zablokowania.

  


Fire Wall
W miejscu, które wskażesz pojawi się ściana ognia. Bardzo przydatny czar. Działa przez kilkanaście sekund. Funkcjonuje bardzo dobrze jako pułapka. Jest niemożliwy do zablokowania.

  



 

Fireball
Zdecydowanie jest to najlepszy czar z magii żywiołu ognia.
Zadaje potężne obrażenia. Po osiągnięciu celu wybucha i zadaje cios również tym, którzy znajdą się w pobliżu. Czar jest możliwy do zablokowania.

  


Firebolt
We wskazanym kierunku wystrzeliwuje kulę ognia. Nie warto kupować ksiąg u Adrii z tym czarem, gdyż znajdziesz ich całe mnóstwo w podziemiach. Jest możliwy do zablokowania.

  


Flame Wave
W stronę, którą rzucisz czar popłynie fala ognia, która  zada dość spore obrażenia wszystkim napotkanym przeszkodom. Możliwy do zablokowania.

  


Flash
Kolejny czar z rodziny błyskawic. Choć zadaje spore obrażenia, to jednak jego zasięg jest bardzo mały. Działa tylko dookoła gracza, który aktywował czar.
Jest niemożliwy do zablokowania.

  


Golem
Czar tworzy golema, który od razu staje się twoim pomocnikiem. Wyrasta on z ziemi. Nie jest najmocniejszy ale dla maga jest niemal zbawieniem podczas walki z odpornymi na magię potworami. Możesz aktywować tylko jednego Golema naraz. Tworząc następnego, zabijasz pierwszego. Jeśli gracz przebywający z tobą w grze, również utworzy Golema to zaczną walczyć przeciwko sobie, bez względu na to czy macie ustawiony Player Friendly czy nie. Punkty doświadczenia za zabitego potwora przez Golema, otrzymuje twoja postać. Zawsze podąża w tym kierunku co ty.

  


Guardian
Z ziemi we wskazanym miejscu wyrastają hydrze głowy, które wystrzeliwują kule ognia w stronę potworów. Używany przez nie czar to Fire bolt. Wykorzystywany m.in. w pojedynkach między graczami. Gdy hydra opadnie zaczyna się walka. Stoi przez kilkanaście sekund. Punkty doświadczenia za zabitego potwora przez Guardiana, otrzymuje twoja postać. Jest to czar bardzo wykorzystywany przez graczy do oczyszczenia areny przed duelem oraz tuż przed samym pojedynkiem. W momencie gdy zniknie z powierzchni, gracze zaczynają walkę. Jest możliwy do zablokowania.

  


Heal Other
Pozwala ci uzdrowić innych graczy. Wraz ze wzrostem poziomu postaci czar wymaga coraz więcej punktów many. Czar jest dostępny tylko i wyłącznie podczas rozgrywki w trybie multi player.

  


Healing
Jego działanie
pozwala się uzdrowić. Wraz ze wzrostem poziomu postaci czar wymaga coraz więcej punktów many. Na niższych poziomach doświadczenia posiadanych przez łuczniczkę i wojownika warto rozważyć noszenie mikstur many zamiast mikstur leczenia. Z jednej mikstury leczenia uleczysz się raz. Dla porównania czarem Healing z jednej mikstury many uleczysz się około od dwóch do trzech razy.

  


Holy Bolt
Wystrzeliwuje we wskazany kierunek święty pocisk energii, błękitnego koloru. Po osiągnięciu celu się rozpryskuje. Czar działa jedynie na potwory typu Undead oraz Diablo. Nie działa przeciw innym graczom.

  


Inferno
Po użyciu tego czaru pojawiają się w bardzo szybkim tempie trzy chmury ognia, które palą wszystkich stojących dookoła ciebie. Czar jest niemożliwy do zablokowania.

  


Lightning
Czar powoduje rzucenie pojedynczej błyskawicy w kierunku lub na cel, który wskażesz. Jest niemożliwy do zablokowania.

  


Mana Shield
Ten czar jest obowiązkowy dla każdego maga. Bez niego ta klasa postaci miała by olbrzymie problemy. Działanie czaru polega na przechodzeniu uszkodzeń z życia na manę. Oprócz tego zmniejsza otrzymywane obrażenia o 33%. Nad graczem używającym tego czaru widnieje złota kula na głową.

  

Phasing
Działa podobnie jak czar teleport, z tą różnicą, że
kosztuje dużo mniej many. Funkcjonuje szybciej i przypadkowo. Postać po aktywowaniu tego czaru zostaje przeniesiona w losowe miejsce. Jest to dobre rozwiązanie do grania dueli. Podczas zwykłego przemierzania podziemi trzeba go używać ostrożnie, gdyż na nieczyszczonym poziomie może się zdarzyć, że wyteleportuje cię prosto w grupę potworów.

  


Stone Curse
Chyba najważniejszy czar w grze. Przyda się każdej klasie postaci. Zamienia wskazanego potwora w kamień. Nie działa jedynie na innych graczy i Diablo. Bardzo pomocny, gdy atakują cię potwory odporne w stu procentach na magię lub gdy walczysz z jakimś silnym bossem. Na maksymalnym poziomie czarów działa przez 12 sekund.

  


Telekinesis
Dzięki temu czarowi możesz na odległość otwierać drzwi, skrzynie, brać księgi z biblioteczek, używać kapliczki i przełączać dźwignie. Służy również do podnoszenia rzeczy z ziemi na odległość. Wykorzystanie tego czaru na potworze spowoduje odepchnięcie go w tył. Nie zada to jednak dużych obrażeń. Niektóre potwory są odporne na ten czar. Są to: Snotspill, Gharbad the Weak, Zhar the Mad, Warlord of Blood, Lachdanan i Arch-Bishop Lazarus.

  


Teleport
Pozwala graczowi na szybkie przemieszczanie się bezpośrednio w obszar, którą wskaże na ekranie. Po kliknięciu we wskazane miejsce postać się tam teleportuje. Bardzo przydatny dla wszystkich postaci.

  


Town Portal
Tworzy portal przez który możesz wrócić do miasteczka Tristram, uciekając przed potworami lub idąc po prostu na zakupy.

  



07. Czary osiągalne tylko w magicznych zwojach i laskach.
 

Apocalypse
Bardzo potężny czar. Najlepszy w grze. Używa go sam Diablo. Występuje niestety tylko w laskach i zwojach. Zadaje również obrażenia tym potworom, które posiadają stuprocentową odporność na magię. Nawet nie musisz widzieć wroga, aby go zabić. Po prostu klikasz, a twym oczom ukaże się wybuch. Nie działa jednak przeciw pozostałych graczom, będącym w grze. Czar jest możliwy do zablokowania.

  


Nova
Najefektowniejszy z czarów. Po rzuceniu tego czaru od twojej postaci zaczną się rozchodzić potężne kręgi błyskawic. Niestety występuję tylko w laskach oraz magicznych zwojach. Jest niemożliwy do zablokowania.

  


Resurrect
Czar dostępny tylko i wyłącznie w trybie rozgrywki multi player.
Występuje zwojach oraz laskach. Dzięki niemu możesz wskrzesić innych graczy, którzy zginęli w walce z przeciwnikiem. Przywrócony do życia gracz będzie miał 10 punktów życia i 0 many.

  



08. Ostatnia grupa czarów to magia dostępna wyłącznie w zwojach.
 

Identify
Ten czar pozwala na poznanie prawdziwej natury przedmiotu. Dzięki niemu zidentyfikujesz zwykłe przedmioty, magiczne oraz unikalne. Postacie występujące w grze nie mogą używać niezidentyfikowanych przedmiotów, więc jest to jeden z niezbędnych czarów. Występuje tylko w zwojach, które można z łatwością znaleźć w podziemiach lub udać się do Caina, który za odpowiednią sumę zidentyfikuje wskazany przez ciebie przedmiot.

  


Infravision
Wewnętrzne spojrzenie. Dzięki niemu zobaczysz wszystkie potwory oraz graczy, którzy znajdują się za ścianą, poza promieniem światła. Podświetleni zostaną na kolor czerwony. Jest to bardzo przydatny czar. Występuje tylko w zwojach, które znajdziesz w podziemiach lub możesz zakupić u Adrii. Tym czarem również może obdarzyć źródełko nazywające się Murky Pool.

  



09. Kupowanie i znajdywanie magicznych książek, zwojów i lasek.
Czary w postaci książek (books) i zwojów (scrolls) możesz znaleźć w podziemiach całe mnóstwo. Istnieje także możliwość ich kupna u Adrii. Poniższa tabela przedstawia wygląd poszczególnych ksiąg danego czaru oraz informuje o cenie zakupu. Niektóre czary występują zarówno w postaci ksiąg i zwojów, a niektóre jedynie jako scrolle. Czary są również dostępne w magicznych laskach, które możesz dostać w wyżej opisanych miejscach. Ostatnia rubryka tabeli prezentuje ilość ładunków danego czaru występującego w laskach (staffs).

Legneda:
Księga - obraz graficzny księgi w grze
Nazwa Czaru - magiczne zaklęcie
Cena księgi - cena księgi u Adrii
Scroll - obrazek graficzny zwoju w grze
Cena scrolla - cena scrolla u Adrii i Pepina*
Charges
- ilość magicznych ładunków w staffach
n/d
- skrót od słów "nie dotyczy"

*UWAGA! Adria sprzedaje wszystkie magiczne księgi i scrolle. Miejscowy uzdrowiciel Pepin może zaoferować jedynie dwa zwoje Healing oraz Resurrect (tryb multi player).
 

Księga

Nazwa czaru Cena księgi Scroll Cena scrolla Charges
n/d Apocalypse n/d 2000 8-12
Blood Star 27 500 n/d n/d 20-60
Bone Spirit 11 500 n/d n/d 20-60
Chain Lightning 11 000 750 20-60
Charged Bolt 1 000 n/d n/d 40-80
Elemental 10 500 n/d n/d 20-60
Fireball 8 000 300 40-80
Firebolt 1 000 n/d n/d 40-80
Fire Wall 6 000 400 8-16
Flame Wave 10 000 650 20-40
Flash 7 500 500 20-40
Golem 18 000 1 100 16-32
Guardian 14 000 950 16-32
Healing 1 000 50 20-40
Heal Other 1 000 n/d n/d 20-40
Holy Bolt 1 000 n/d n/d 40-80
n/d Identify n/d 100 n/d
Inferno 2 000 100 20-40
n/d Infravision n/d 600 n/d
Lightning 3 000 150 20-60
Mana Shield 16 000 1 200 4-10
n/d Nova n/d 1 300 16-32
Phasing 3 500 200 40-80
n/d Resurrect n/d 250 4-10
Stone Curse 12 000

800 8-16
Telekinesis 2 500

n/d

n/d 20-40
Teleport 20 000 3 000 16-32
Town Portal 3 000 200 8-12



10. Nauka zaklęć oraz czytanie zwojów

Jest to bardzo prosta czynność. Wystarczy, że klikniesz na księgę, którą posiadasz wewnątrz inwentarza i klikniesz na nią prawym przyciskiem myszy. Księga zniknie, co oznacza, że poziom tego czaru wzrósł o kolejny jeden poziom. Tak samo sprawa wygląda ze zwojami. Mogą być umieszczone w plecaku lub w pasku. Klikasz prawym przyciskiem myszy na scrolla, a następnie na obszar ekranu lub przeciwnika lewym przyciskiem. Zobacz na screeny: 01, 02, 03, 04

Jeśli liczba punktów magii twojej postaci będzie niewystarczająca, aby przeczytać daną księgę lub zwój, wówczas będą one w kolorze czerwonym, co przedstawiają te obrazki: 01, 02


11. Wymagane atrybuty magii

W momencie kiedy przeczytasz księgę czaru, to jego poziom automatycznie wzrośnie o jeden poziom. Nauczenie się każdego kolejnego zaklęcia wymaga coraz większej ilości magii twojej postaci. Tabela poniżej prezentuje dane odnośnie obowiązkowej ilość punktów magii potrzebnej do opanowania kolejnego poziomu wtajemniczenia.
 

Czar / Poziom

1 2 3 4 5 6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Apocalypse 149 178 255 255 255 255

255

255

255

255

255

255

255

255

255

Blood Star 70 84 100 120 144 172

206

255

255

255

255

255

255

255

255

Bone Spirit 34 40 48 57 68 81

87

116

139

166

199

255

255

255

255

Chain Lightning

54

64 76 91 109 130

156

187

255

255

255

255

255

255

255

Charged Bolt 25 30 36 43 51 61

73

87

104

124

148

177

212

255

255

Elemental 68 81 97 116 139 166

199

255

255

255

255

255

255

255

255

Fireball 48 57 68 81 97 116

139

166

199

255

255

255

255

255

255

Firebolt 15 18 21 25 30 36

43

51

61

73

87

104

124

148

177

Fire Wall 27 32 38 45 54 64

76

91

109

130

156

187

255

255

255

Flame Wave 54 64 76 91 109 130

156

187

255

255

255

255

255

255

255

Flash 33 39 46 55 66 79

94

112

134

160

192

255

255

255

255

Golem 81 97 116 139 166 199

255

255

255

255

255

255

255

255

255

Guardian 61 73 87 104 124 148

177

212

255

255

255

255

255

255

255

Healing 17 20 24 28 33 39

46

55

66

79

94

112

134

160

192

Heal Other 17 20 24 28 33 39

46

55

66

79

94

112

134

160

192

Holy Bolt 20 24 28 33 39 46

55

66

79

94

112

134

160

192

255

Inferno 20 24 28 33 39 46

55

66

79

94

112

134

160

192

255

Lightning 20 24 28 33 39 46

55

66

79

94

112

134

160

192

255

Mana Shield 25 30 36 43 51 61

73

87

104

124

148

177

212

255

255

Nova 87 104 124 148 177 212

255

255

255

255

255

255

255

255

255

Phashing 39 46 55 66 79 94

112

134

160

192

255

255

255

255

255

Stone Curse 51 61 73 87 104 124

148

177

212

255

255

255

255

255

255

Telekinesis 33 39 46 55 66 79

94

112

134

160

192

255

255

255

255

Teleport 105 126 151 181 255 255

255

255

255

255

255

255

255

255

255

Town Portal 20 24 28 33 39 46

55

66

79

94

112

134

160

192

255