|
01. Informacje
ogólne
Nauczenie się przez twoją postać
umiejętności czarów jest bardzo ważna ponieważ ułatwi ci to w
znacznym stopniu
walkę z mocami piekielnymi. Każda z klas postaci może używać tych
samych czarów. Nauczyć się danego czaru możesz poprzez przeczytanie
magicznych ksiąg. Są dwa sposoby na ich zdobycie. Możesz je
sam znaleźć podczas swojej wędrówki w podziemiach lub kupić je
u miejscowej wiedźmy Adrii. Wraz z przeczytaniem księgi, poziom
czaru wzrasta oraz otrzymujesz częściowe uzupełnienie kuli z maną. Maksymalny poziom czarów postaci, która nie ma na
sobie żadnych magicznych rzeczy wynosi 15, jednak za sprawą trzech itemów można ten poziom podnieść do 20. Są to:
Arch-Angel's Staff,
Naj's Light Plate oraz Thinking Cap. Jest to w zasadzie zestaw dla
maga, gdyż tylko on jest w stanie walczyć w tych przedmiotach,
zachowując swoje bezpieczeństwo. Wraz ze wzrostem atrybutów twojej
postaci siła jej zaklęć będzie stale rosła, stając się potężniejszą
dla przeciwników. Aby nauczyć się kolejnego poziomu danego czaru
musisz wraz ze wzrostem poziomu postaci zwiększać poziom magii. Im
większy będzie ten wskaźnik, tym więcej się nauczysz. A im więcej
się nauczysz, tym koszt zużycia many na wszystkie czary będzie
stopniowo się zmniejszał. Kiedy przeczytasz jakąś księgę w momencie
gdy będziesz posiadał niedobór many, wówczas jej poziom zostanie
uzupełniony.
Istnieją cztery typy czarów. Pierwsza to umiejętności wrodzone.
Druga to czary dostępne w księgach i zwojach. Trzecia jest dostępna tylko w
zwojach oraz laskach. Czwarta tylko w zwojach. W dalszej części
zostały wszystkie dokładnie opisane.
02. Rzucanie czarów
Jest bardzo proste. Wystarczy, że wybierzesz czar z listy. Aby
zobaczyć zakładkę dostępnych czarów dla twojej postaci kliknij na
zakładkę "Spells" w interfejsie gry lub wciśnij klawisz
"S" na swojej klawiaturze. Gdy już dokonasz wyboru kliknij
prawym przyciskiem w obszar ekranu i wtedy czar się aktywuje. Jeśli
chcesz go skierować na swojego przeciwnika, to po prostu kliknij na
niego prawym przyciskiem myszy.
03. Bindowanie czarów
Aby zapewnić sobie bardzo szybki dostęp do czarów, możesz
sobie cztery z nich ustawić pod klawiszami swojej klawiatury od F5 do F8. Musisz
kliknąć na ikonę czarów znajdującą się pod napisem "Spells" w interfejsie gry
lub wciskając klawisz "S" na klawiaturze.
W momencie kiedy pojawią się wszystkie ikony czarów na ekranie najedź
kursorem na pierwszy czar, który chcesz
wybrać. Wciśnij F5. Spowoduje to zapis tego zaklęcia pod tym
przyciskiem. Postępuj tak kolejno z następnymi, aż do klawisza F8.
Dzięki temu możesz przełączać kilka najważniejszych dla ciebie
czarów, bez konieczności ich szukania. Takie ustawianie magii jest
bardzo pomocne, zwłaszcza kiedy musisz walczyć z przeciwnikami.
04. Spell Book
Czyli obszerna księga w której twoja postać zapisuje nowo nauczone
czary. W celu jej wyświetlenia kliknij na napis "Spells" w
interfejsie gry. Następujące obrazy ukazują pełen spell book maga.
Znajdują się tam wszystkie czary jakie można się nauczyć za pomocą
ksiąg znalezionych lub kupionych w grze. Jego poziom czarów wynosi
17.
05. Podstawowe czary
Pierwsza grupa czarów to wrodzone umiejętności. Każda z trzech klas
postaci posiada tylko taką jedną zdolność. Nie wymagają żadnej magii
i nie zużywają many. Oto one:
|
|
Weapon Repair
Tę
umiejętność posiada tylko wojownik. Dzięki niej może naprawić każdy
przedmiot jaki będzie posiadał. Niestety minusem jest to, że taki
item już po naprawie traci swoją wytrzymałość (durability). Kiedy
jego poziom się zwiększa, to itemy podczas napraw stają się bardziej
wytrzymałe. Aby użyć tego czaru musisz go aktywować, a następnie
kliknąć na item, który chcesz naprawić znajdujący się w twoim
inwentarzu. |
|
|
|
Trap
Disarm
Dzięki tej
umiejętności łuczniczka jest w stanie z łatwością wykryć pułapki,
które są zamieszczone w podziemiach w różnych miejscach. Dodatkowo
jest w stanie je rozbroić. Kiedy jej poziom rośnie, to szansa na
wyeliminowanie pułapek jest wyższa. Aby użyć tego czaru musisz go
aktywować, a następnie kliknąć na obiekt, który chcesz rozbroić.
|
|
|
|
Staff Recharge
Tego skilla posiada tylko mag. Z ogromną łatwością jest w stanie
naładować ponownie magiczne laski ładunkami czarów. Jednak po takim
naładowaniu ilość ładunków w staffie spada. W momencie gdy jego
poziom się zwiększa, to utrata ładunków się zmniejsza. Aby użyć tego
czaru musisz go aktywować, a następnie kliknąć na staff, który
chcesz naładować znajdujący się w twoim inwentarzu. |
|
06. Czary do nauczenia
Oto pełna lista i opis czarów, których
można się nauczyć poprzez czytanie magicznych ksiąg. Niektóre z nich
występują także w scrollach:
|
|
Blood Star
Krwawa gwiazda,
która leci wprost na przeciwnika. Jeśli używasz czaru mana shield
podczas rzucania Blood Star to stracisz 5 punktów many. Jeśli MS nie
jest włączony to wówczas te 5 punktów zostanie zabrane z życia. Czar
jest możliwy do zablokowania.
|
|
|
Bone Spirit
Czar tworzy kościanego
ducha, która po trafieniu we wroga zabiera mu 1/3 punktów życia, a
innym graczom 1/6. Podczas rzucania tego czaru stracisz 6 punktów many, jeśli
masz włączony czar Mana Shield. Jeśli nie, to wtedy odejmowane jest
6 punktów życia. W przypadku kiedy czar jest puszczany ze staffa to
również są punkty ujemne. Czar jest możliwy do zablokowania.
|
|
|
Chain Lightning
Pasy
błyskawic zaczną podążać prosto w stronę wszystkich wrogów, którzy
znajdują się w pobliżu. Nieważne czy przeciwnik stoi z tyłu czy
ukośnie. Za pomocą tego czaru masz możliwość zaatakowania wielu
osobników. To niewątpliwie jego zaleta. Jest możliwy do
zablokowania.
|
|
|
Charged Bolt
Jest to podstawowa
wersja błyskawic. Od rzucającego w kierunku w którym stoi twarzą,
formują się małe błyskawice rozchodzące się w różnych kierunkach. Mogą odbijać się od ścian i
przechodzić przez wrogów. Jak na podstawowy czar zadaje spore obrażenia.
Jest możliwy do
zablokowania.
|
|
|
Elemental
W stronę w którą
rzucisz ten czar, wybiegnie z dużą prędkością płonąca istota. Potrafi skręcać w poszukiwaniu wrogów,
skutecznie namierzając cel. Kiedy już w niego trafi następuje
wybuch. Elemental to właściwie inna wersja czaru Fireball. Posiada
jednak dodatkowe właściwości. Jest w stanie trafić dwóch
przeciwników, lecz kosztuje również dwa razy więcej many. Czar jest
możliwy do zablokowania.
|
|
|
Fire Wall
W miejscu,
które wskażesz pojawi się ściana ognia. Bardzo przydatny czar.
Działa przez kilkanaście sekund. Funkcjonuje bardzo dobrze jako
pułapka. Jest niemożliwy do zablokowania.
|
|
|
Fireball
Zdecydowanie jest to najlepszy czar z magii żywiołu ognia.
Zadaje potężne obrażenia. Po osiągnięciu celu wybucha i zadaje cios
również tym, którzy znajdą się w pobliżu. Czar jest możliwy do
zablokowania.
|
|
|
Firebolt
We wskazanym kierunku wystrzeliwuje
kulę ognia. Nie warto kupować ksiąg u Adrii z tym czarem, gdyż znajdziesz ich
całe mnóstwo w podziemiach. Jest możliwy do zablokowania.
|
|
|
Flame Wave
W stronę, którą
rzucisz czar popłynie fala ognia, która zada dość spore obrażenia
wszystkim napotkanym przeszkodom. Możliwy do zablokowania.
|
|
|
Flash
Kolejny czar z rodziny błyskawic. Choć zadaje spore obrażenia, to
jednak jego zasięg jest bardzo mały. Działa tylko dookoła gracza,
który aktywował czar.
Jest niemożliwy do zablokowania.
|
|
|
Golem
Czar tworzy golema, który od razu staje się twoim pomocnikiem. Wyrasta on z ziemi. Nie jest najmocniejszy ale dla maga
jest niemal zbawieniem podczas walki z odpornymi na magię potworami. Możesz
aktywować tylko jednego Golema naraz. Tworząc następnego, zabijasz pierwszego.
Jeśli gracz przebywający z tobą w grze, również utworzy Golema to
zaczną walczyć przeciwko sobie, bez względu na to czy macie ustawiony Player Friendly czy nie.
Punkty doświadczenia za zabitego potwora przez Golema, otrzymuje
twoja postać. Zawsze podąża w tym kierunku co ty.
|
|
|
Guardian
Z ziemi we
wskazanym miejscu wyrastają hydrze głowy,
które wystrzeliwują kule ognia w stronę potworów. Używany przez
nie czar to Fire bolt. Wykorzystywany m.in. w pojedynkach między graczami.
Gdy hydra opadnie zaczyna się walka. Stoi przez kilkanaście sekund.
Punkty doświadczenia za zabitego potwora przez Guardiana, otrzymuje
twoja postać. Jest to czar bardzo wykorzystywany przez graczy do
oczyszczenia areny przed duelem oraz tuż przed samym pojedynkiem. W
momencie gdy zniknie z powierzchni, gracze zaczynają walkę. Jest
możliwy do zablokowania.
|
|
|
Heal Other
Pozwala ci uzdrowić innych
graczy. Wraz ze wzrostem poziomu postaci czar wymaga coraz więcej
punktów many. Czar jest dostępny tylko i wyłącznie podczas rozgrywki
w trybie multi player.
|
|
|
Healing
Jego działanie
pozwala się uzdrowić.
Wraz ze wzrostem poziomu postaci czar wymaga coraz więcej
punktów many. Na niższych poziomach doświadczenia posiadanych przez łuczniczkę i
wojownika warto rozważyć noszenie mikstur many zamiast mikstur
leczenia. Z jednej mikstury leczenia uleczysz się raz. Dla
porównania czarem Healing z jednej mikstury many uleczysz się około
od dwóch do trzech razy.
|
|
|
Holy Bolt
Wystrzeliwuje we
wskazany kierunek święty pocisk energii, błękitnego koloru. Po
osiągnięciu celu się rozpryskuje. Czar działa jedynie na potwory
typu Undead oraz Diablo. Nie działa przeciw innym graczom.
|
|
|
Inferno
Po użyciu tego czaru pojawiają się w
bardzo szybkim tempie trzy chmury ognia, które palą wszystkich
stojących dookoła ciebie. Czar jest niemożliwy do zablokowania.
|
|
|
Lightning
Czar
powoduje rzucenie pojedynczej błyskawicy w kierunku lub na cel,
który wskażesz. Jest niemożliwy do zablokowania.
|
|
|
Mana Shield
Ten czar
jest obowiązkowy dla każdego maga. Bez niego ta klasa postaci miała
by olbrzymie problemy. Działanie czaru polega na przechodzeniu uszkodzeń z życia na manę.
Oprócz tego zmniejsza otrzymywane obrażenia o 33%. Nad graczem
używającym tego czaru widnieje złota kula na głową.
|
|
Phasing
Działa podobnie jak czar teleport, z tą różnicą, że
kosztuje
dużo mniej many.
Funkcjonuje szybciej
i przypadkowo. Postać po aktywowaniu tego czaru zostaje
przeniesiona w losowe miejsce. Jest to dobre rozwiązanie do grania dueli. Podczas zwykłego przemierzania podziemi trzeba go używać
ostrożnie, gdyż na nieczyszczonym poziomie może się zdarzyć, że
wyteleportuje cię prosto w grupę potworów.
|
|
|
Stone Curse
Chyba
najważniejszy czar w grze.
Przyda się każdej klasie postaci. Zamienia wskazanego potwora w kamień.
Nie działa jedynie na innych graczy i Diablo. Bardzo pomocny, gdy
atakują cię potwory odporne w stu procentach na magię lub gdy walczysz z jakimś
silnym bossem. Na maksymalnym poziomie czarów działa przez 12 sekund.
|
|
|
Telekinesis
Dzięki temu czarowi możesz na
odległość otwierać drzwi, skrzynie, brać księgi z biblioteczek,
używać kapliczki i przełączać dźwignie. Służy również do podnoszenia
rzeczy z ziemi na odległość. Wykorzystanie tego czaru na potworze
spowoduje odepchnięcie go w tył. Nie zada to jednak dużych obrażeń.
Niektóre potwory są odporne na ten czar. Są to: Snotspill, Gharbad
the Weak, Zhar the Mad, Warlord of Blood, Lachdanan i Arch-Bishop
Lazarus.
|
|
|
Teleport
Pozwala
graczowi na szybkie przemieszczanie się bezpośrednio w obszar, którą
wskaże na ekranie. Po kliknięciu we wskazane
miejsce postać się tam teleportuje. Bardzo przydatny dla wszystkich postaci.
|
|
|
Town Portal
Tworzy portal przez który możesz
wrócić do miasteczka Tristram, uciekając przed potworami lub idąc po
prostu na zakupy.
|
|
07. Czary osiągalne tylko w magicznych zwojach i laskach.
|
|
Apocalypse
Bardzo
potężny czar. Najlepszy w grze. Używa go sam Diablo. Występuje
niestety tylko w laskach i zwojach. Zadaje również obrażenia tym potworom,
które posiadają stuprocentową odporność na magię. Nawet nie
musisz widzieć wroga, aby go zabić. Po prostu klikasz, a twym oczom ukaże się
wybuch. Nie działa jednak przeciw pozostałych graczom, będącym w
grze. Czar jest możliwy do zablokowania.
|
|
|
Nova
Najefektowniejszy
z czarów. Po rzuceniu tego czaru od twojej postaci zaczną się rozchodzić potężne
kręgi błyskawic. Niestety występuję tylko w laskach oraz magicznych zwojach.
Jest niemożliwy do zablokowania.
|
|
|
Resurrect
Czar dostępny tylko i wyłącznie w trybie rozgrywki multi player.
Występuje zwojach
oraz laskach. Dzięki niemu możesz wskrzesić innych graczy, którzy
zginęli w walce z przeciwnikiem. Przywrócony do życia gracz będzie
miał 10 punktów życia i 0 many.
|
|
08. Ostatnia grupa czarów to magia dostępna wyłącznie w zwojach.
|
|
Identify
Ten czar
pozwala na poznanie prawdziwej natury przedmiotu. Dzięki niemu
zidentyfikujesz zwykłe przedmioty, magiczne oraz unikalne. Postacie
występujące w grze nie mogą używać niezidentyfikowanych przedmiotów,
więc jest to jeden z niezbędnych czarów. Występuje tylko w zwojach,
które można z łatwością znaleźć w podziemiach lub udać się do Caina,
który za odpowiednią sumę zidentyfikuje wskazany przez ciebie
przedmiot.
|
|
|
Infravision
Wewnętrzne
spojrzenie. Dzięki niemu zobaczysz wszystkie potwory oraz graczy,
którzy znajdują się za ścianą, poza promieniem światła.
Podświetleni zostaną na kolor czerwony. Jest to bardzo przydatny
czar. Występuje tylko w zwojach, które znajdziesz w podziemiach lub
możesz zakupić u Adrii. Tym czarem również może obdarzyć
źródełko nazywające się Murky Pool.
|
|