Zamieszczone zostały tutaj mitologiczne opisy postaci występujących w grze Diablo 1.


Wojownicy z ziem Khanduras są dobrze wyszkoleni we władaniu wszelakimi rodzajami broni. Możemy ich spotkać wszędzie tam, gdzie toczy się konflikt zbrojny - od szlachetnych paladynów począwszy do pozbawionych wszelkich skrupułów najemników. Wielu tych żądnych przygód ludzi przyłączyło się do armii króla Leorica. Wszyscy ci ochotnicy wzięli udział w wojnie przeciwko Północnemu królestwu Westmarch. Gdy ognie wojny wypaliły się już do cna, wojownicy ci powrócili do swoich domów i znaleźli własne królestwo tonące w chaosie.

Liczne mroczne plotki o tajemniczej śmierci króla Leorica oraz źle, które czai się w jego katedrze ściągnęło do Khanduras wielu bohaterów szukających fortuny i sławy. Kilku z tych odważnych ludzi, mimo iż byli ostrzegani przez lud Tristram, zeszło do opanowanego przez chaos labiryntu leżącego w podziemiach starego kościoła.

Wszelki słuch o nich zaginął... Do Tristram nadciągają ciągle nowi wojownicy, i bez względu na to, czy kieruje nimi odwaga, honor, szaleństwo czy żądza zysku, są gotowi stawić czoła wyzwaniu jakie czeka na nich w niezbadanych ciemnościach leżących w głębi ziemi. Klasa Wojowników jest najsilniejszą i najbardziej odporną spośród trzech dostępnych klas. Specjalizuje się w bezpośredniej walce, lecz jej słabością jest fakt, że intensywny trening fizyczny nie pozostawił wiele czasu na zdobycie chociaż podstawowej wiedzy magicznej. Wojownicy większość czasu spędzają poza swoimi domami i z dala od cywilizacji, co spowodowało, że posiadają oni wiedzę, jak reperować swoją broń oraz także zbroję, chociaż ich zdobyta wiedza nie może równać się z talentem kowali.


Siostry Niewidocznego Oka są luźno zorganizowaną oraz otoczoną wśród ludów zachodu nimbem tajemnicy gildią. Te doskonale wyćwiczone łuczniczki stosują się do starożytnych filozofii Wschodu, które pozwoliły na opanowanie zmysłu "wewnętrznego widzenia", którego używają w walce oraz do unikania niebezpiecznych pułapek. Znane na zachodzie jako Wędrowniczki, Siostry ukrywają swoją przynależność wyglądając jak zwykłe podróżne. Wielu pompatycznych durni zapłaciło straszliwą cenę za swoją próżność i niedocenianie w walce tych kobiet o stalowych nerwach.

Dziwne wydarzenia w Khanduras przyciągnęły także ich uwagę, dlatego też przybyły spoza odległych Wschodnich wydm, by wypróbować swoje umiejętności przeciwko zalegającemu w Tristram złu. Wierzą także, że w ruinach klasztoru Horadrim zdobędą niewyobrażalne bogactwa.

Mimo, iż nie są tak silne w bezpośredniej walce jak Wojownicy, Wędrowniczki są bezwzględnymi mistrzyniami łuku. Uzdolniona siostra może wysłać ku przeciwnikowi istny grad strzał, każdą z nich niedbale wymierzając z doskonałą precyzją. Wewnętrzny szósty zmysł, który wszystkie zdają się posiadać, pozwala im w porę wyczuwać pułapki i pomaga w ich rozbrojeniu.


Chociaż wśród przesądnych i religijnych ziem Zachodu praktykujący sztuki mistyczne budzą strach, wielu magów odbyło pielgrzymkę z dalekiego wschodu, by zobaczyć, jakie zło czyha pod ruinami Katedry w Khanduras. Okryte dużą mgłą tajemnicy i chwały, Braterstwo Vizjerei to jeden z najstarszych i najpotężniejszych klanów magów Wschodu. Wysłało wielu swoich akolitów by obserwowali mroczne wydarzenia dziejące się w Khanduras.

Vizjerei, znani ze swoich jaskrawo ubarwionych turinash czyli szat sakralnych, mają bezpośredni interes zarówno podczas gromadzenia mocy demonów, jak i ich zabijaniu. Rada starszych Vizjerei ma nadzieję, że ich akolici poznają tajemnice zła, które rośnie w siłę na Zachodzie oraz potrafią je zniszczyć. Wielu wędrownych Magów przyciągnęła także możliwość odkrycia, wydawało by się na zawsze utraconych tomów zawierających starą wiedzę magiczną.

Większość magii w Khanduras zawarta jest w zaklętych przedmiotach i eliksirach. Magowie Wschodu poznali sztukę rozumienia i rzucania zaklęć bardziej niż pozostałe klasy. O ile początkujący Vizjerei znają tylko podstawowe czary, można spodziewać się, że gdy odkryją nowe formuły magiczne szybko urosną w siłę. Wszyscy Magowie dzięki zdolności czerpania mocy z otoczenia i jej kierunkowania posiadają umiejętność ładowania magicznych lasek.