Ten dział został stworzony z myślą o początkujących graczach, którzy po raz pierwszy uruchomili grę Diablo 1. Znajdziecie tutaj przewodnik, który wprowadzi was w świat miasteczka Tristram i pomoże w nim przetrwać.


Początki
Diablo 1 posiada dwa tryby rozgrywki - "Single Player" oraz "Multi Player". Decydując się na granie w tym pierwszym, udasz się na wędrówkę samodzielnie. Jeśli chcesz grać z innymi graczami to znaczy, że "multi" jest w sam raz dla Ciebie. Największą krainą graczy online jest świat Battle.net. Aby tam trafić musisz mieć połączenie internetowe. Jeśli zawitasz tam pierwszy raz, to zajrzyj koniecznie to działów w sekcji Battle.net mieszczącej się po prawej stronie naszego menu.

Najpierw wybierz jedną z trzech "Postaci", kiedy już tego dokonasz i stworzysz grę to pierwsze miejsce do którego trafisz będzie miasteczko Tristram. Jest to jedyne miejsce w grze, gdzie ci nic nie grozi. Tutaj możesz dokonać zakupów lub naprawić swoje przedmioty u miejscowe ludności, czyli "NPC". To również oni zlecą ci niektóre "Zadania" do wykonania, opowiedzą różne historie i plotki.
Sterowania w Diablo 1 swoją postacią dokonujesz za pomocą myszki. Jej prawy przycisk służy do podnoszenia przedmiotów, ich przestawiania, kupowania potrzebnych rzeczy oraz ich sprzedawania, atakowania potworów, graczy oraz używania wszelkich "Kapliczek". Lewy przycisk służy do czytania ksiąg, zwojów, picia mikstur i eliksirów. Oprócz myszy ważne są funkcje przypisane klawiszom na klawiaturze, ale o tym więcej w dziale "Skróty".

W celu porozmawiania z jakimś mieszkańcem lub dokonania u niego zakupu kliknij na jego postać. Pojawi się okno wyboru. Na screenie (zdjęciu ekranu) zostało to ukazane na przykładzie miejscowe kowala Griswolda:

Objaśnienia:
Talk to Griswold - umożliwia rozmowę z kowalem
Buy Basic Items
- ukazuje dostępne podstawowe przedmioty jakie ma na sprzedaż
Buy Premium Items
- pokazuje lepszej jakości przedmioty do kupienia
Sell Items
- umożliwia ci sprzedaż swoich przedmiotów, które potrzebuje kowal
Repair Items
- naprawa przedmiotów
Leave the shop
- opuszczenie sklepu

Każdy z mieszkańców oferuje inne usługi, aby się dowiedzieć jakie zajrzyj do działu "NPC", gdzie opisane zostały ich działalności.

Handel z innymi graczami odbywa się poprzez wyrzucenie przedmiotu na ziemię. Należy uważać w takich sytuacjach na oszustów, którzy np. nie wyrzucą swojego przedmiotu, a zabiorą ci twój.

Oficjalną walutą w mieście Tristram jest złoto. Złoto możesz znaleźć w podziemiach, dostać od kogoś lub uzyskać ze sprzedaży przedmiotów. Jako ciekawostkę można powiedzieć, że kupki złota w inwentarzu występują w trzech wielkościach - małej, zawierającej od 0 do 99 złotych monet, średniej 100-2499 oraz dużej 2500-5000:

Jeśli chcesz z kimś podzielić się określoną sumą pieniędzy z innym graczem wystarczy, że klikniesz na swoje pieniądze w inwentarzu prawym przyciskiem myszki. Pojawi się wtedy okno gdzie możesz wpisać sumę jaka ma zostać wyrzucona na ziemię. Spójrz:

Pierwszą i jedyną lokalizacją do jakiej możesz zejść samodzielnie po rozpoczęciu gry jest Dungeon (Podziemia):

Aby zapoznać się ze wszystkimi lokalizacjami przez które będziesz przechodził w grze zajrzyj koniecznie do działów "Poziomy" i "Miejsca".

Swoją postać możesz wyposażyć w różne "Przedmioty", które możesz kupić u Adrii, Wirta, Griswolda lub znaleźć w podziemiach. Przedmioty dzielą się na zwykłe i "Unikaty". Za ich właściwości są odpowiedzialne różne "Affixy". Poziomy na których najlepiej szukać unikalnych rzeczy wskaże ci sekcja "Drop". Wymieniając się rzeczami z innymi graczami najlepiej jest sprawdzać je "Skanerem" żeby mieć pewność, że są legalne.

O wszystkich napojach i eliksirach dostępnych w grze dowiesz się w dziale "Mikstury". Wraz ze wzrostem twoich statystyk będziesz mógł się nauczyć nowych zaklęć. Cała magia została opisana w dziale "Czary".

Zabijając potwory będziesz zyskiwał punkty doświadczenia, które wpłyną na rozwój twojej postaci. To zagadnienie zostało szerzej opisane w dziale "Exp". Potwory występują w różnych rodzajach, o czym się przekonasz w dziale "Bestiariusz". Te gromady mają swoich szefów o których przeczytasz w dziale "Czempioni". Są w grze również trzy potwory odmienne niż cała reszta, więcej o nich w sekcji "Bossowie". Kolejnymi niebezpieczeństwami są różnego rodzaju "Pułapki" na jakie trzeba uważać szczególnie na samym początku rozwoju postaci. Natrafisz także na "Kaplice" o różnym działaniu, więc lepiej jest znać ich działanie.

Walka z potworami jest dużym wyzwaniem. Najważniejsze to nie wpaść w ich sidła, nie dając się otoczyć. Dlatego nie wbiegaj do pomieszczeń, tylko ostrożnie, krok po kroku przemierzaj sale i pomieszczenia. Jeśli otwierając drzwi zobaczysz, że za nimi czeka cała armia przeciwników zablokuj im przejście stając w drzwiach i niech podchodzą do ciebie pojedynczo. To samo z pomieszczeniami wypełnionymi po brzegi potworami, niech cię zobaczą, zwab ich w ustronne miejsce i tam rozpoczynaj walkę, eliminując ich w mniejszych grupach. Zobacz na screeny:

 

Wielu graczy na początku ma problem ze stworem o imieniu The Butcher, można go spotkać na drugim poziomie gdzie znajduje się jego straszliwa komnata. Kiedy twoja postać ma niski poziom praktycznie nie ma szans na pokonanie go w bezpośrednim starciu. Dlatego podpowiemy jak można go pokonać sposobem. Musisz znaleźć pomieszczenie z kratami. W momencie gdy otworzysz dzrzwi do jego pokoju i zacznie cię gonić, uciekaj czym prędzej do okratowanego miejsca, które odkryłeś wcześniej. Zamknij za sobą drzwi. Butcher zostanie na zewnątrz (nie potrafi otwierać drzwi), wtedy możesz spokojnie strzelając z łuku lub posługując się czarami wygrać z nim. Zobacz:

 


Walka PvP czyli Player vs Player
(pojedynki między graczami)
Duele pomiędzy graczami odbywają się przeważnie na poziomach kościoła od 1 do 4 na tzw. arenach, pomieszczeniach najbardziej odpowiednich ze względu na dużą ilość miejsca. W celu walki należy skrzyżować miecze na interfejsie w prawym dolnym rogu. Uaktywnisz przez to tryb Player Attack. Rozprostowane miecze to tryb Player Friendly, podczas którego nie uda ci się zaatakować przeciwnika mieczem lub inna bronią. Wyjątkiem są czary oraz strzały z łuku, które ranią wszystkich.

Podstawowe zasady dueli:
- rzuca się na środek areny czar Guardian powodujący wyrośnięcie spod ziemi trójgłowej hydry. W momencie gdy zniknie duel można uznać za rozpoczęty
- gra się w ten sposób do trzech zwycięstw
- nie pije się w trakcie trwania rundy żadnych mikstur uzupełniających życie lub manę
- poziom życia i many można uzupełnić dopiero po zakończonej rundzie
- magowie nie mogą używać lasek z dodatkowymi ładunkami czarów, chyba że druga strona wyrazi na to zgodę
- podczas dueli należy skrzyżować miecze w interfejsie
- duele zazwyczaj gra się od 40 poziomu postaci, można oczywiście wcześniej ale raczej mało kto się na to decyduje

Po zabiciu przeciwnika wypada z niego ucho z wypisaną ksywą oraz poziomem postaci poległego. Osoba, która wygra duela ma prawo zatrzymać ucho przeciwnika jako trofeum zwycięskiej walki. Inną odmianą duela jest friendly duel (fd) czyli przyjacielski duel służący treningowi. Zasady są takie same jak przy tradycyjnym duelu, lecz nie można zabrać ucha przeciwnika w przypadku wygranej.
Z uchem wiąże się pewna ciekawostka, jeśli użyje się na nim zwoju identyfikacji, ucho zamieni się w serce. Nie wiadomo dokładnie czemu miało to służyć. Napewno jest to pozostałość po twórcach gry, którzy mieli prawdopodobnie w planach jakieś konkretnie zastosowanie tej opcji lecz w ostatecznej wersji gry zrezygnowali z tego. Ucho można sprzedać u Adrii lub zostawić sobie na pamiątkę. Dostaniesz za nie równowartość levelu przeciwnika.
Jeśli chciałbyś obejrzeć kilka walk PvP to zajrzyj do działu "Duele". Chcąc podnieść swoje umiejętności z tego zakresu poczytaj różne wskazówki wypisane przez graczy mieszczące się w "Poradnikach".

Jeśli wyprawy na potwory lub walczenie z graczami cię troszkę znudzi możesz spróbować rozegrać jakieś "Warianty", które wprowadzą jakąś odmianę.

Jeśli po przejrzeniu całego serwisu będziesz miał jeszcze jakieś wątpliwości to zajrzyj do działu "FAQ", gdzie znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.


Interfejs i menu




Poniżej zostały opisane buttony widniejące na interfejsie oraz ich funkcje:

wyświetla okno statystyk postaci, co zostało opisane w dziale "Exp".

tworzy okno gdzie wypisane zostają twoje zadania do wykonania, zaraz po aktywacji przez zleceniodawcę. Klikając na nagłówek questu masz możliwość przesłuchania kwestii osoby która je zleciła.

otwiera okno twojego inwentarza. To właśnie tam przetrzymujesz swoje wszystkie przedmioty. Ilość miejsca w plecaku jest ograniczona.

otwiera okno z twoimi umiejętnościami czarów. Całe zagadnienie magii zostało opisane w dziale "Czary".

powoduje wyświetlenie szybkiego dostępu do czarów oraz daje możliwość ich zbindowania. Całe zagadnienie zostało opisane w dziale "Czary".

przycisk odpowiedzialny za wyświetlenie mapy. Jeśli klikniesz za niego myszą w mieście grając w trybie single player wyświetli komunikat No automap available in town, czyli mapa niedostępna. W trybie multi player klikając na ten przycisk w mieście ukaże się w górnym lewym rogu nazwa gry, a będąc w podziemiach ujrzysz mapę obszaru, który już odkryłeś. Zobacz:

   

button odpowiedzialny za wyświetlenie menu, które różni się od siebie w trybie single i multi player. Zacznijmy od rozgrywki jednoosobowej:

Save Game - zatrzymuje grę i zapisuje ją w momencie kiedy użyjesz tej opcji.
Options - otwiera okno z opcjami do ustawienia*
New Game - rozpoczęcie nowej gry
Load Game - wczytanie zapisanej gry
Quit Diablo - wyłączenie całkowicie gry

*menu opcji wygląda następująco:

Music - poziom głośności muzyki
Sound - poziom głośności dźwięków w grze
Gamma - poziom jasności ekranu
Color cycling - balans kolorów
Previous menu - powraca do głównego menu

Gry w trybie multi nie można zapisać, a włączenie menu nie powoduje zatrzymania jej zatrzymania. Nową opcją jest funkcja Restart in town, która uaktywnia się dopiero po śmierci twojej postaci.

Musisz pamiętać, że kliknięcie w menu na New Game w trybie Single Player powoduje wyłączenie gry i przekierowanie do menu wyboru postaci. Jeśli przedtem nie zapiszesz swej poprzedniej gry to stracisz wszystkie przedmioty, które znalazłeś tamtą postacią. Inaczej sprawa wygląda w Multi playerze, gdzie po prostu wiąże się to z wyłączeniem gry. Po wznowieniu rozgrywki tą samą postacią co poprzednio, rozpoczniesz dalszą wędrówkę z przedmiotami i takim samym poziomem postaci jak przed zakończeniem wcześniejszej gry.

ten przycisk jest dostępny tylko w trybie multi player. Powoduje otworzenie ekranu gdzie możesz wpisać treść, którą chcesz wysłać innym graczom.

para miecz pojawiająca się tylko w trybie multi player. Oznacza tryb Player Friendly, czyli przyjaźnie nastawiony względem drugiego gracza. Twoje ciosy zadane mu przypadkowo bronią nie zadadzą mu żadnych obrażeń.

gdy klikniesz na powyżej ukazane wyprostowane miecze to skrzyżują się, co włączy tryb Player Attack. Przeznaczony do zagrań ofensywnych między graczami.


Ważną rzeczą w interfejsie jest pasek. Możesz w nim umieścić różne mikstury oraz zwoje czarów. Użyć rzeczy zamieszczonych w pasku możesz wciskając klawisze na klawiaturze od 1 do 8 lub klikając lewym przyciskiem myszy.

Pod paskiem jest umieszczony mały ekranik, gdzie wyświetlane są informacje na temat potworów, przedmiotów, innych graczy lub po prostu treści które sam wpiszesz komunikując się z pozostałymi osobami w grze.

W interfejsie są również zamieszczone dwie kule. Czerwona po lewej stronie ekranu jest odpowiedzialna za życie, a niebieska po prawej za poziom many. Podczas walki z potworami będziesz tracił jakąś część życia, które możesz uzupełnić w każdej chwili wypijając odpowiednią miksturę. Z kolei manę tracisz podczas rzucania czarów lub korzystania z czaru Mana Shield, który po włączeniu przekształca manę w życie. Aby poznać działanie wszystkich napojów zajrzyj do działu "Mikstury".