Początki
Diablo 1 posiada dwa tryby rozgrywki -
"Single
Player" oraz
"Multi Player". Decydując się na granie w
tym pierwszym, udasz się na wędrówkę samodzielnie. Jeśli
chcesz grać z innymi graczami to znaczy, że "multi" jest w sam
raz dla Ciebie. Największą krainą graczy online jest świat
Battle.net. Aby tam trafić musisz mieć połączenie
internetowe. Jeśli zawitasz tam pierwszy raz, to zajrzyj
koniecznie to działów w sekcji Battle.net mieszczącej się po
prawej stronie naszego menu.
Najpierw wybierz jedną z trzech
"Postaci",
kiedy już tego dokonasz i stworzysz grę to pierwsze miejsce
do którego trafisz będzie miasteczko Tristram. Jest to
jedyne miejsce w grze, gdzie ci nic nie grozi. Tutaj możesz
dokonać zakupów lub naprawić swoje przedmioty u miejscowe
ludności, czyli "NPC".
To również oni zlecą ci niektóre
"Zadania"
do wykonania, opowiedzą różne historie i plotki.
Sterowania w Diablo 1 swoją postacią dokonujesz za pomocą
myszki. Jej prawy przycisk służy do podnoszenia przedmiotów,
ich przestawiania, kupowania potrzebnych rzeczy oraz ich
sprzedawania, atakowania potworów, graczy oraz używania
wszelkich
"Kapliczek". Lewy przycisk służy do czytania ksiąg,
zwojów, picia mikstur i eliksirów. Oprócz myszy ważne są
funkcje przypisane klawiszom na klawiaturze, ale o tym
więcej w dziale
"Skróty".
W celu porozmawiania z jakimś mieszkańcem lub
dokonania u niego zakupu kliknij na jego postać. Pojawi się
okno wyboru. Na screenie (zdjęciu ekranu) zostało to ukazane na przykładzie
miejscowe kowala Griswolda:
Objaśnienia:
Talk to Griswold - umożliwia rozmowę z kowalem
Buy Basic Items - ukazuje dostępne podstawowe przedmioty
jakie ma na sprzedaż
Buy Premium Items - pokazuje lepszej jakości przedmioty
do kupienia
Sell Items - umożliwia ci sprzedaż swoich przedmiotów, które
potrzebuje kowal
Repair Items - naprawa przedmiotów
Leave the shop - opuszczenie sklepu
Każdy z mieszkańców oferuje inne usługi, aby się dowiedzieć
jakie zajrzyj do działu
"NPC", gdzie
opisane zostały ich działalności.
Handel z innymi graczami odbywa się poprzez wyrzucenie
przedmiotu na ziemię. Należy uważać w takich sytuacjach na
oszustów, którzy np. nie wyrzucą swojego przedmiotu, a zabiorą ci
twój.
Oficjalną walutą w mieście Tristram jest złoto. Złoto możesz
znaleźć w podziemiach, dostać od kogoś lub uzyskać ze
sprzedaży przedmiotów. Jako ciekawostkę można powiedzieć, że
kupki złota w inwentarzu występują w trzech wielkościach -
małej, zawierającej od 0 do 99 złotych monet, średniej
100-2499 oraz dużej 2500-5000:
Jeśli chcesz z kimś podzielić się określoną sumą
pieniędzy z innym graczem wystarczy, że klikniesz na swoje
pieniądze w inwentarzu prawym przyciskiem myszki. Pojawi się
wtedy okno gdzie możesz wpisać sumę jaka ma zostać wyrzucona
na ziemię. Spójrz:
Pierwszą i jedyną lokalizacją do jakiej możesz
zejść samodzielnie po rozpoczęciu gry jest Dungeon (Podziemia):
Aby zapoznać się ze wszystkimi lokalizacjami
przez które będziesz przechodził w grze zajrzyj koniecznie
do działów
"Poziomy" i
"Miejsca".
Swoją postać możesz wyposażyć w różne
"Przedmioty",
które możesz kupić u Adrii, Wirta, Griswolda lub znaleźć w
podziemiach. Przedmioty dzielą się na zwykłe i
"Unikaty".
Za ich właściwości są odpowiedzialne różne
"Affixy".
Poziomy na których najlepiej szukać unikalnych rzeczy wskaże
ci sekcja "Drop".
Wymieniając się rzeczami z innymi graczami najlepiej jest
sprawdzać je
"Skanerem" żeby mieć pewność, że są legalne.
O wszystkich napojach i eliksirach dostępnych w grze dowiesz
się w dziale
"Mikstury". Wraz ze wzrostem twoich statystyk
będziesz mógł się nauczyć nowych zaklęć. Cała magia została
opisana w dziale
"Czary".
Zabijając potwory będziesz zyskiwał punkty doświadczenia,
które wpłyną na rozwój twojej postaci. To zagadnienie
zostało szerzej opisane w dziale
"Exp".
Potwory występują w różnych rodzajach, o czym się przekonasz w dziale
"Bestiariusz". Te gromady mają swoich szefów o
których przeczytasz w dziale
"Czempioni".
Są w grze również trzy potwory odmienne niż cała reszta,
więcej o nich w sekcji
"Bossowie".
Kolejnymi niebezpieczeństwami są różnego rodzaju
"Pułapki"
na jakie trzeba uważać szczególnie na samym początku rozwoju
postaci. Natrafisz także na
"Kaplice" o
różnym działaniu, więc lepiej jest znać ich
działanie.
Walka z potworami jest dużym wyzwaniem. Najważniejsze to nie
wpaść w ich sidła, nie dając się otoczyć. Dlatego nie
wbiegaj do pomieszczeń, tylko ostrożnie, krok po kroku
przemierzaj sale i pomieszczenia. Jeśli otwierając drzwi
zobaczysz, że za nimi czeka cała armia przeciwników zablokuj
im przejście stając w drzwiach i niech podchodzą do ciebie
pojedynczo. To samo z pomieszczeniami wypełnionymi po brzegi
potworami, niech cię zobaczą, zwab ich w ustronne miejsce i
tam rozpoczynaj walkę, eliminując ich w mniejszych grupach.
Zobacz na screeny:
Wielu graczy na początku ma problem ze stworem o imieniu The
Butcher, można go spotkać na drugim poziomie gdzie znajduje
się jego straszliwa komnata. Kiedy twoja postać ma niski
poziom praktycznie nie ma szans na pokonanie go w
bezpośrednim starciu. Dlatego podpowiemy jak można go
pokonać sposobem. Musisz znaleźć pomieszczenie z kratami. W
momencie gdy otworzysz dzrzwi do jego pokoju i zacznie cię
gonić, uciekaj czym prędzej do okratowanego miejsca, które
odkryłeś wcześniej. Zamknij za sobą drzwi. Butcher zostanie
na zewnątrz (nie potrafi otwierać drzwi), wtedy możesz
spokojnie strzelając z łuku lub posługując się czarami
wygrać z nim. Zobacz:
Walka PvP czyli Player vs Player
(pojedynki między graczami)
Duele pomiędzy graczami odbywają się przeważnie na poziomach
kościoła od 1 do 4 na tzw. arenach, pomieszczeniach
najbardziej odpowiednich ze względu na dużą ilość miejsca. W
celu walki należy skrzyżować miecze na interfejsie w prawym
dolnym rogu. Uaktywnisz przez to tryb Player Attack.
Rozprostowane miecze to tryb Player Friendly, podczas
którego nie uda ci się zaatakować przeciwnika mieczem lub
inna bronią. Wyjątkiem są czary oraz strzały z łuku, które
ranią wszystkich.
Podstawowe zasady dueli:
- rzuca się na środek areny czar Guardian
powodujący wyrośnięcie spod ziemi trójgłowej hydry. W
momencie gdy zniknie duel można uznać za rozpoczęty
- gra się w ten sposób do trzech zwycięstw
- nie pije się w trakcie trwania rundy żadnych mikstur
uzupełniających życie lub manę
- poziom życia i many można uzupełnić dopiero po zakończonej
rundzie
- magowie nie mogą używać lasek z dodatkowymi ładunkami
czarów, chyba że druga strona wyrazi na to zgodę
- podczas dueli należy skrzyżować miecze w interfejsie
- duele zazwyczaj gra się od 40 poziomu postaci, można
oczywiście wcześniej ale raczej mało kto się na to decyduje
Po zabiciu przeciwnika wypada z niego ucho z wypisaną ksywą
oraz poziomem postaci poległego. Osoba, która wygra duela ma
prawo zatrzymać ucho przeciwnika jako trofeum zwycięskiej
walki. Inną odmianą duela jest friendly duel (fd)
czyli przyjacielski duel służący treningowi. Zasady są takie
same jak przy tradycyjnym duelu, lecz nie można zabrać ucha
przeciwnika w przypadku wygranej.
Z uchem wiąże się pewna ciekawostka, jeśli użyje się na nim
zwoju identyfikacji, ucho zamieni się w serce. Nie wiadomo
dokładnie czemu miało to służyć. Napewno jest to pozostałość
po twórcach gry, którzy mieli prawdopodobnie w planach
jakieś konkretnie zastosowanie tej opcji lecz w ostatecznej
wersji gry zrezygnowali z tego. Ucho można sprzedać u Adrii
lub zostawić sobie na pamiątkę. Dostaniesz za nie
równowartość levelu przeciwnika.
Jeśli chciałbyś obejrzeć kilka walk PvP to zajrzyj do działu
"Duele".
Chcąc podnieść swoje umiejętności z tego zakresu poczytaj
różne wskazówki wypisane przez graczy mieszczące się w
"Poradnikach".
Jeśli wyprawy na potwory lub walczenie z graczami cię
troszkę znudzi możesz spróbować rozegrać jakieś
"Warianty",
które wprowadzą jakąś odmianę.
Jeśli po przejrzeniu całego serwisu będziesz miał jeszcze
jakieś wątpliwości to zajrzyj do działu
"FAQ", gdzie
znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Interfejs i menu
Poniżej zostały opisane buttony widniejące na interfejsie
oraz ich funkcje:
wyświetla okno statystyk postaci, co zostało opisane w
dziale "Exp".
tworzy okno gdzie wypisane zostają twoje zadania do
wykonania, zaraz po aktywacji przez zleceniodawcę. Klikając
na nagłówek questu masz możliwość przesłuchania kwestii
osoby która je zleciła.
otwiera okno twojego inwentarza. To właśnie tam
przetrzymujesz swoje wszystkie przedmioty. Ilość miejsca w
plecaku jest ograniczona.
otwiera okno z twoimi umiejętnościami czarów. Całe
zagadnienie magii zostało opisane w dziale
"Czary".
powoduje wyświetlenie szybkiego dostępu do czarów oraz daje
możliwość ich zbindowania. Całe zagadnienie zostało opisane
w dziale "Czary".
przycisk odpowiedzialny za wyświetlenie mapy. Jeśli
klikniesz za niego myszą w mieście grając w trybie single
player wyświetli komunikat No automap available in town,
czyli mapa niedostępna. W trybie multi player klikając na
ten przycisk w mieście ukaże się w górnym lewym rogu nazwa
gry, a będąc w podziemiach ujrzysz mapę obszaru, który już
odkryłeś. Zobacz:
button odpowiedzialny za wyświetlenie menu, które różni się
od siebie w trybie single i multi player. Zacznijmy od
rozgrywki jednoosobowej:
Save Game - zatrzymuje grę i zapisuje ją w momencie
kiedy użyjesz tej opcji.
Options - otwiera okno z opcjami do ustawienia*
New Game - rozpoczęcie nowej gry
Load Game - wczytanie zapisanej gry
Quit Diablo - wyłączenie całkowicie gry
*menu opcji wygląda
następująco:
Music - poziom głośności muzyki
Sound - poziom głośności dźwięków w grze
Gamma - poziom jasności ekranu
Color cycling - balans kolorów
Previous menu - powraca do głównego menu
Gry w trybie multi nie można zapisać, a włączenie menu nie
powoduje zatrzymania jej zatrzymania. Nową opcją jest
funkcja Restart in town, która uaktywnia się
dopiero po śmierci twojej postaci.
Musisz pamiętać, że kliknięcie w menu na New Game w
trybie Single Player powoduje wyłączenie gry i
przekierowanie do menu wyboru postaci. Jeśli przedtem nie
zapiszesz swej poprzedniej gry to stracisz wszystkie
przedmioty, które znalazłeś tamtą postacią.
Inaczej sprawa wygląda w Multi playerze, gdzie po prostu
wiąże się to z wyłączeniem gry. Po wznowieniu rozgrywki tą
samą postacią co poprzednio, rozpoczniesz dalszą wędrówkę z
przedmiotami i takim samym poziomem postaci jak przed
zakończeniem wcześniejszej gry.
ten przycisk jest dostępny tylko w trybie multi player.
Powoduje otworzenie ekranu gdzie możesz wpisać treść, którą
chcesz wysłać innym graczom.
para miecz pojawiająca się tylko w trybie multi player.
Oznacza tryb Player Friendly, czyli przyjaźnie
nastawiony względem drugiego gracza. Twoje ciosy zadane mu
przypadkowo bronią nie zadadzą mu żadnych obrażeń.
gdy klikniesz na powyżej ukazane wyprostowane miecze to
skrzyżują się, co włączy tryb Player Attack.
Przeznaczony do zagrań ofensywnych między graczami.
Ważną rzeczą w interfejsie jest pasek. Możesz w nim umieścić
różne mikstury oraz zwoje czarów. Użyć rzeczy zamieszczonych
w pasku możesz wciskając klawisze na klawiaturze od 1 do 8
lub klikając lewym przyciskiem myszy.
Pod
paskiem jest umieszczony mały ekranik, gdzie wyświetlane
są informacje na temat potworów, przedmiotów, innych
graczy
lub po prostu treści które sam wpiszesz komunikując się z
pozostałymi osobami w grze.
W
interfejsie są również zamieszczone dwie kule. Czerwona
po lewej stronie ekranu jest odpowiedzialna za życie, a
niebieska po prawej za poziom many. Podczas walki z
potworami będziesz tracił jakąś część życia, które
możesz uzupełnić w każdej chwili wypijając odpowiednią
miksturę. Z kolei manę tracisz podczas rzucania czarów
lub korzystania z
czaru Mana Shield, który po włączeniu przekształca
manę w życie. Aby poznać działanie wszystkich napojów
zajrzyj do działu
"Mikstury".
|